15. januar 2015

Umberto Eco: FOUCAULTOVO NIHALO



Foucaultovo nihalo je še najbolj podobno delu Dana Browna Da Vincijeva šifra. S tem, da je veliko več zgodovinskega gradiva nagrmadenega v Ecovem delu. Za oboževalceteorij zarot, templjarjev, rožno-križarjev, Katarov, prostozidarjev, iluminatov  in njihovih skrivnosti je odlično branje,  kljub komplicirani strukturi.

ODLOMKI:
..."Postanemo to, kar so nas starši naučili v svojem prostem času, ko se niso posvečali naši vzgoji. Izoblikujemo se iz ostankov modrosti.  Pri desetih letih sem hotel prepričati starše , naj me naročijo na tednik , ki je v obliki stripov objavljal velika klasična dela književnosti. Moj oče se je skušal temu izogniti, pa ne iz skopuštva, temveč bržkone iz nezaupljivosti do stripov. "Ta revija , " sem takrat poudaril in citiral podnaslov revije, ker sem bil iznajdljiv in prepričljiv deček, "bi rada izobraževala na zabaven način." Oče pa mi je , ne da bi odvrnil pogled s časopisa, rekel: "Tvoja revija, kot tudi vse revije in časopisi, bi rada imela čim višjo naklado. "
             Tistega dne sem postal nejeveren." ( str. 57)
......
..."In kaj bi bilo, če bi bili vi bedak?"
   "Bil bi v dobri in sekularni družbi."
    "Ah, ja bebavost nas obdaja. In morda je v logičnem sistemu, ki je drugačen od našega, naša bebavost njihova modrost. Vsa zgodovina logike temelji na opredelitvi sprejemljivega pojma bebavosti. To je prezahtevna naloga. Vsak velik mislec je v očeh koga drugega bedak."
   "Misel kot ubrana oblika bebavosti."
   "Ne, bebavost neke misli je neubranost neke druge misli."
   "To je pa globoko. Dve sta že, Pilade kmalu zaprl, midva pa še nisva prišla do norcev."
    "Saj sva. Norca takoj prepoznaš. Je bedak, ki ne pozna trikov. Bedak skuša dokazati svojo trditev, ima logiko, ki je sicer napačna, a jo vendarle ima. Norec pa se z logiko ne obremenjuje, deluje na podlagi trenutnega navdiha. Zanj vse dokazuje vse. Norec ima kakšno fiksno idejo in vse, na kar naleti, mu pride prav, da bi jo dokazal. Norca prepoznaš po svobodi, ki si jo jemlje pri dokazovanju, po njegovih trenutkih navdiha. In po tem- morda se vam bo zdelo čudno-, da prej ali slej pride na dan s templjarji."
    "Vedno?"
    "Obstajajo tudi norci brez templjarjev, toda tisti z njimi so najbolj zahrbtni. Sprva jih ne prepoznaš, zdi se ti, da govorijo o običajnih stvareh, nato pa nenadoma..." Hotel je naročiti še ne viski, potem pa si je premislil in prosil za račun. "Ko že govoriva o templjarjih: pred nekaj dnevi mi je nekdo pustil tipkopis o tej temi. Po mojem mnenju je bil pravi norec, a s človeškim obrazom. Tipkopis se začenja dokaj razumno. Bi si ga ogledali?" ( str. 77)

Preberi več 

MK, 2005; 695 str., (Zbirka Roman)

Ni komentarjev: